Asienguiden > Filippinerna > Bilder från Manila
Intramuros, Manila
Intramuros (innanför murarna), Manilas spanska stadsdel.

 

Manila Manila Filippinernas huvudstad
Spanjoren Miguel Lopez de Legaspi
grundade staden 1571 på platsen för
en muslimsk bosättning. Namnet Manila
är en förvrängning av Maynilad som
betyder "det finns mangrove".

Metro Manila bildades officiellt 1976 när
sjutton städer (bl a Quezon City, tidigare
huvudstad) slogs ihop av dåvarande
presidenten Ferdinand Marcos. Staden
är utspridd och splittrad, stora delar
består av en- och tvåvåningsbyggnader
av låg standard. Men det finns också
skyskrapor i bl a Ortigas och Manhattan-
liknande Makati. Manila har en större
befolkning än Sverige och växer snabbt.

Större delen av Manila består av tvåvåningsbyggnader.

 

Trafiken i Manila är fruktansvärd
De vanligaste transportmedlen i Manila
är den dieseldrivna jeepneyn, tricycles
(motorcykel med sidvagn), slutkörda
bussar från Japan samt risiga taxibilar.
Det kan ta åtskilliga timmar att ta sig
från en stadsdel till en annan, men det
är inte särskilt dyrt. Att åka jeepney
kostar mellan en och två kronor och att
åka taxi kostar mellan tio och hundra
kronor, mycket beroende på dina prut-
kunskaper. Avgaserna bidrar till att
göra solnedgångarna i Manila ovanligt
vackra. På senare år har stan begåvats
med två lokaltåg, LRT & MRT.
Jeepney
En av Manilas många färgstarka jeepneys.

 

Manilas kinesiska begravningsplats

Mycket att handla och äta
Om man vill handla eller äta är Manilas
shoppingcentra värda att besöka. De är
mångdubbelt större än i Sverige och kan
innehålla femtio restauranger och
hundratals butiker under ett tak.

Kineserna dominerar affärslivet
Affärsmännen i Manila är ofta av kinesisk
härkomst liksom på många andra platser
i Asien. Det finns ett livligt Chinatown i
stadsdelen Binondo.

Även efter döden märks skillnaderna i
Manila. På den kinesiska begravnings-
platsen finns gata upp och gata ned
med luftkonditionerade marmorhus som
är mausoléer åt inflytelserika kineser.

Detta är ingen vanlig stadsgata med bostadshus utan en gång
med mausoléer på den kinesiska begravningsplatsen.
Upp